Efektivitas Program Layanan Sekolah Inklusif terhadap Minat Belajar Siswa dengan Hambatan Belajar di SD Negeri Banggle 01 Kabupaten Blitar

  • Anindia Nur Amalia Universitas Islam Blitar
  • Utomo Universitas Nusa Putra

Abstract

This research was conducted in order to determine and measure the extent to which students' interest in learning experiences barriers to learning from the implementation of the inclusive school service program, as well as several factors that support the formation of student interest in learning. This study utilizes students with learning disabilities in Banggle 01 Elementary School, Blitar Regency as research subjects. Various information related to the effectiveness of the inclusive school service program on the learning interests of students with learning disabilities were obtained through in-depth interviews with the Principal and several teachers as a data collection technique. The data analysis technique used in this research is data reduction by summarizing and grouping the subjects according to the theme

References

Alisah. 2019. Upaya Meningkatkan Minat Belajar Anak Berkebutuhan Khusus Pada Kelas II SDN Unggulan Melalui Metode Inklusi Penuh. Jurnal Penelitian Pendidikan, 6(1), 1 – 9.

Amin M, Dwijosumarto. 1979. Pengantar Pendidikan Luar Biasa. Jakarta: PT New Aqua Press.

Crow dan Crow dalam Djali. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Efendi, Mohammad. 2006. Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Elisa, Syarida, dan Aryani Tri Wtastari. 2013. Sikap Guru Terhadap Pendidikan Inklusi Ditinjau Dari Faktor Pembentuk Sikap. Jurnal Psikologi Perkembangan dan Pendidikan, 2(1), 1 – 10.

Handayani, Titik, dan Angga Sisca R. 2013. Peraturan Perundangan dan Implementasi Pendidikan Inklusif. Masyarakat Indonesia, 39 (1), 27 – 48.

Septaviana R, Susi. 2002. Pendidikan Inklusif Ketika hanya ada sedikit sumber. Pendidikan Luar Biasa, UPI.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor- faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Stainback. 1980. Educating Childern With Severe Maladaptive Behaviors. New York: Straton.

Staub dan Peck dalam Tarmansyah. (2007:82). Inklusi Pendidikan Untuk Semua. Jakarta: Dediknas.

Published
2021-07-30
How to Cite
Amalia, A. N., & Utomo. (2021). Efektivitas Program Layanan Sekolah Inklusif terhadap Minat Belajar Siswa dengan Hambatan Belajar di SD Negeri Banggle 01 Kabupaten Blitar. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 3(1), 29-36. https://doi.org/10.52005/belaindika.v3i1.66