Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Melalui Model Make a Match Siswa Kelas V SD
Abstract
This research aims to determine the use of the Make a Match learning model in improving student learning outcomes in the Pancasila Education subject, My Indonesian Cultural Diversity in class V at SDN 2 Jatibarat for the 2023/2024 academic year. This research uses the Classroom Action Research (PTK) method which consists of pre-cycle, cycle I and cycle II. Data collection techniques use observation, interviews and tests. The data analysis technique in this research is qualitative and quantitative data analysis with the research instruments used, namely test sheets, interview sheets and observation sheets. The subjects of this research were class V students with a total of 19 students. The research results obtained show that the implementation of the Make a Match model can significantly improve student learning outcomes in Pancasila Education subjects. Before using the Make a Match model, the average student learning outcome score was 54.15 or only 21.05% of students completed the KKM. After using the Make a Match model, student learning outcomes increased in cycle I with an average of 70 or 47.36% of students completing and an average of 80.52 or 78.95% of students completing in cycle II, exceeding the classical completion target, namely 75% of students have completed the total number of students.
References
Hanni, Risfi Aulya, Ddk. 2023. “Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran PBL (Problem Based Learning) Kelas V Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmiah Pendidikan 9 (3): 312–16.
Helmi, Citra Nur dkk. 2023. “Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Melalui Media Panila (Papan Penerapan Nilai-Nilai Pancasila) Pada Siswa Kelas V SD Negeri Kota Malang.” Jurnal Wahana Pedagogika 05 (02): 22–32.
Cahyani, A. N., Kironoratri, L., & Ermawati, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Media Papan Diagram Pada Siswa Kelas V Sd. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 915-925.
Ermawati, D., Damayanti, I. P., Mahmud, R., & Wistiana, H. J. (2024). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Matematika Di Kelas Iv SD Muhammadiyah Birrul Walidain Kudus. Journal of Cross Knowledge, 2(1), 198-2014.
Yusri, Ahmand Zaki dan Diyan. 2020. “Penerapan Model Project Based Learning Dengan Pendekatan Tpack Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Pancasila Pada Peserta Didik Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmu Pendidikan 7 (2): 809–20.
Widiyanti, E., Ismaya, E. A., & Ermawati, D. (2024). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VI Melalui Model Make A Match Berbantu Media Panteru. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 3201-3205.
Ermawati, D., Riswari, L. A., & Wijayanti, E. (2022). Pendampingan Pembuatan Aplikasi Mat Joyo (Mathematics Joyful Education) bagi Guru SDN 1 Gemiring Kidul. Jurnal SOLMA, 11(3), 510-514.
Sujarwo, T. N., Ismaya, E. A., & Ermawati, D. (2023). Penerapan Model Jigsaw Berbantuan Media Powtoon Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sdn Sidomulyo 1. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3203-3209.
Ramadhani, M Ihsan. 2021. “Peningkatan Hasil Belajar IPS Menggunakan Model Pembelajaran Make A Match Pada Siswa Sekolah Dasar.” Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 3 (4): 2237–44.
Fauhah, Homroul, and Brillian Rosy. 2020. “Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP) 9 (2): 321–34.
Helmi, Citra Nur dkk. 2023. “Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Melalui Media Panila (Papan Penerapan Nilai-Nilai Pancasila) Pada Siswa Kelas V SD Negeri Kota Malang.” Jurnal Wahana Pedagogika 05 (02): 22–32.
Sari, Suci Perwita, Ddk. 2020. “Penggunaan Metode Make a Match Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd.” EJoES (Educational Journal of Elementary School) 1 (1): 19–24.
Azizah, Anisatul, and Fayakunia Fatamorgana. 2021. “Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Dalam Pembelajaran.” Jurnal Auladuna 3 (1): 15–22.
Susilowati, Dwi. 2018. “Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran.” Jurnal Edunomika 02 (01): 36–46.
Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, and Supardi. 2019. Penelitian Tindakan Kelas. Edited by Suryani. Revisi Cet. Jakarta: Bumi Aksara.
Khurriyati, A. L., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas III melalui Media PACAPI (Papan Pecahan Pizza). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(4), 1028-1034.
Mirdad, Jamal. 2020. “Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran)”. Indonesia Jurnal Sakinah 2 (1): 14–23.
Marliani, Novi. 2015. “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (Mmp) Novi”. Jurnal Formatif 5 (1): 1023–31.
Aliputri, Dhestha Hazilla. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD) 2 (1A): 70–77.
Fauhah, Homroul. 2021. “Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP) 9 (2): 321–34.
Suprapta, Dewa Nyoman. 2020. “Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa.” Journal of Education Action Research 4 (3): 240–46.
Aisyah, Siti, Adelina Hasyim, and Riswandi. 2018. “Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Learning Tipe Make A Match Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas Vii Smp Di Bandar Lampung.” Urnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan.
Copyright (c) 2024 Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.