Analisis Pemahaman Konsep Rangkaian Listrik Seri dan Paralel Melalui Praktikum Sederhana

  • Fadlillah Khoirun Nisa Universitas Muria Kudus
  • Daffa Aulia Rahmadanti Universitas Muria Kudus
  • Yulialisa Rohmatun Khasanah Universitas Muria Kudus
  • Yunisa Aura Nabela Universitas Muria Kudus
  • Sahda Aqila Nisa Universitas Muria Kudus
  • Junia Dwi Pratiwi Universitas Muria Kudus
  • Yuni Ratnasari Universitas Muria Kudus

Abstract

This study aims to determine the understanding of the concept of series and parallel electrical circuits through simple practicum in science learning. The research method used is descriptive qualitative method. The results showed that this simple practicum was effective in improving college students' understanding of the basic principles of electricity, as well as their ability to solve problems related to series and parallel electrical circuits. In addition, this practicum activity also increases students' understanding of the material, interest in learning, affective abilities, learning outcomes, practical skills in assembling and measuring electrical components. The conclusion of this study is that simple practicum is an effective strategy in improving the understanding of the concept of series and parallel electrical circuits in science learning, which not only improves concept understanding but also motivates students to be more active in the learning process.

References

M. I. Sufiyanto and M. Hefni, “Analisis penggunaan praktikum sederhana untuk meningkatkan keterampilan proses sains Di SDN Durbuk III pamekasan tahun pelajaran 2019/2020,” Eduproxima …, vol. 3, no. 1, pp. 1–17, 2021, [Online]. Available: http://jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/eduproxima/article/view/1848

D. D. Kartika, “Peningkatan Hasil Belajar Materi Rangkaian Listrik Melalui Metode Eksperimen Siswa Kelas Vi Sdn Junrejo 01 Batu Tahun 2022,” J. Pendidik. Taman Widya Hum. hlm. 146-167, vol. 2, no. 1, pp. 146–147, 2023.

S. Ngatiroh, N. Miyono, and F. Y. Numareta, “Penerapan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Rangkaian Listrik Kelas V di SDN Bugangan 03 Semarang,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 8, no. 1, pp. 15458–15466, 2024.

D. T. P. Yanto, “Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik,” INVOTEK J. Inov. Vokasional dan Teknol., vol. 19, no. 1, pp. 75–82, 2019, doi: 10.24036/invotek.v19i1.409.

A. Ayuni Febiana, I. Tyas Ningrum, K. Nur Aisyah, W. Kurniawati, and U. PGRI Yogyakarta, “Pembelajaran Rangkain Seri Dan Pararel Di Sekolah Dasar,” J. Pengabdi. Masy. Indones., vol. 1, no. 2, pp. 269–275, 2023, [Online]. Available: https://doi.org/10.62017/jpmi

A. Nur Aini, A. Rusilowati, and S. S. E, “Alat Peraga Rangkaian Listrik Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tunarungu Smplb Kelas IX,” J. Pendidik. Khusus, vol. 13, no. 1, pp. 1–14, 2017.

Hamdani, “Miskonsepsi Siswa tentang Konsep-Konsep dalam Rangkaian Listrik Seri dan Paralel,” J. Pendidik. Mat. dan IPA, vol. 4, no. 1, pp. 1–12, 2021, doi: 10.26418/jpmipa.v15i2.78122.

M. Erfan, M. A. Maulyda, I. Ermiana, V. Rachmatul, and T. Ratu, “Calon Guru Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Sains Mat., vol. 8, no. 1, pp. 13–21, 2020.

E. Pujiana, “Penerapan Sraktikum Sederhana pada Pembelajaran Sains di SD Negeri Emboan,” J. Basicedu, vol. 8, no. 3, pp. 25–35, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v8i3.7531.

F. Nugrahani, Metode Penelitan Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Solo, 2019. [Online]. Available: http://e-journal.usd.ac.id/index.php/LLT%0Ahttp://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/viewFile/11345/10753%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.758%0Awww.iosrjournals.org

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Kedua. Bandung, 2023.

A. Sholikhah, “Statistik Deskriptif Dalam Penelitian Kualitatif,” KOMUNIKA J. Dakwah dan Komun., vol. 10, no. 2, pp. 342–362, 2023, doi: 10.24090/komunika.v10i2.953.

D. Prasanti, “Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan,” LONTAR J. Ilmu Komun., vol. 6, no. 1, pp. 13–21, 2018, doi: 10.30656/lontar.v6i1.645.

R. S. U. Mochamad Nashrullah, Okvi Maharani, Abdul Rohman, Eni Fariyatul Fahyuni, Nurdyansyah, Metodologi Penelitian Pendidikan. 2023.

A. W. Santosa, “Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Ipa Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Kelas V Sd Negeri Sudimoro 2 Tahun Ajaran 2021/2022,” Teach. J. Inov. Kegur. dan Ilmu Pendidik., vol. 2, no. 2, pp. 234–239, 2022, doi: 10.51878/teaching.v2i2.1345.

Nyoman Ari Nurjaya, Gede Ratnaya, and Putu Suka Arsa, “Pengembangan Media Pembelajaran Rangkaian Rlc,” JPTE J. Pendidik. Tek. Elektro, vol. 12, no. 1, pp. 48–56, 2023, [Online]. Available: https://doi.org/10.23887

Y. Ratnasari and Santoso, “Efektifitas Media Pembelajaran Tematik Integratif Berbasis Budaya Lokal Masyarakat Pati Melalui Pendekatan Scientific,” no. 55, 2022.

Published
2024-07-31
How to Cite
Khoirun Nisa, F., Rahmadanti, D. A., Rohmatun Khasanah, Y., Aura Nabela, Y., Aqila Nisa, S., Dwi Pratiwi, J., & Ratnasari, Y. (2024). Analisis Pemahaman Konsep Rangkaian Listrik Seri dan Paralel Melalui Praktikum Sederhana. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 6(2), 107-118. https://doi.org/10.52005/belaindika.v6i2.213