Upaya Pelestarian Budaya Sunda di Sekolah Dasar 

  • Dhea Adela Nusa Putra University
  • Mafaz Al- Akmam Universitas Nusa Putra

Abstract

This research was motivated by the decline of Sundanese culture among the Sundanese people themselves. Reflecting on how important it is to maintain cultural heritage as an inherent part of people's identity and values so that extinction does not occur, is something that must be pursued. This study examines the efforts that can be made by schools in preserving local culture in this case is Sundanese culture. In this research using the method of literature review or literature review, through this literature review, the author will find various data and information that can be used as answers to the problems that the author is studying. The results of this study are, schools can strive for the preservation of Sundanese culture, namely: 1) Through learning local content in Sundanese that is tailored to the needs and using various learning media, 2) Through extracurricular activities such as cultural literacy, choir, music, dance and pencak silat, 3) Through activities programmed by the government such as rebo and kemis nyunda activities and competitions.

References

Artisna, P., Naswa, F., & Rohmah, M. (2022). Respon Generasi Milenial Indonesia di Tengah Masuknya Budaya Asing. Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS), 695-705.

Astawa, I. N. (2017). Memahami Peran Masyarakat dan Pemerintah dalam Kemajuan Mutu Pendidikan di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu Lembaga Penjaminan Mutu, 3 (2), 197-205.

Bayu, J. T. (2015). Pembelajaran Bahasa Sunda Sebagai Muatan Lokal Sebuah Kajian Etnografi di SDN Ciemas Kecamatan Curug Serang Banten. SETIA BUDHI Jurnal Pendidikan, 2 (20), 1-22.

Chairunnisa, N., Zultiar, I., & Hurri, I. (2019). Efektivitas Permainan Tradisional dalam Mengembangkan Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini 5-6 Tahun di TK Islam Al-Fauza Tahun Ajaran 2018-2019. Utile: Jurnal Kependidikan, 5 (2), 153-159.

Choirunnisa, K., & Abdullah, M. (2016). Implementasi Program Rebo Nyunda dalam Menumbuhkan Pendidikan Kearifan Lokal Siswa. Edutech: Jurnal Teknologi Pendidikan, 15 (2), 155-169.

Daniel , M. (2022). Pelaksanaan FLS2N (Festival Lomba Seni Siswa Nasional) dalam Pengembangan Pendidikan Berbasis Budaya Lokal Jenjang SMP. Jurnal Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 11 (4), 49-58.

Darisman, T., Aprilia , S., & Saputra, E. (2023). Kebijakan Kurikulum Muatan Lokal Bahasa Sunda di SD Wilayah Perbatasan (Borderland) Jawa Tengah. METODIK DIDAKTIK Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 18 (2), 1-8.

Dermawan, W., Purnama, C., & Mahyudin, E. (2020). Penguatan “Kaulinan Barudak Sunda” sebagai permainan. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 7 (1), 1-15.

Faisal, A., Suparman, I., Hasanah, A., & Arifin, B. (2023). Membangun Nilai-nilai Peradaban Bangsa dengan Pendidikan Karakter. Islamic Education Journal (Eduprof), 2 (2), 60-79.

Faturohman , O., Sudrajat, A., & Ghoer, H. (2022). Manajemen Kurikulum Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Daerah untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Sunda. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (JIIP), 5 (4), 1233-1245.

Fauziah, N., & Nur, L. (2022). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Gamelan di Sekolah Dasar. EDUSAMPUL (Jurnal Pendidikan), 6 (1), 636-646.

Hakim, A., & Darojat, J. (2023). Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter dan Identitas Nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8 (3), 1337-1346.

Hardiani, T., Lyesmaya, D., & Sutisnawati, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Aksara Sunda melalui Penerapan Media Daring (Aplikasi Pasundan) pada Siswa Sekolah Dasar. (JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 5 (2), 151-161.

Intani, R. (2019). Generasi Muda dan Seni Tradisi (Studi Kasus di Kawasan Cisaranten Wetan, Bandung). JPKS (Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni), 4 (1), 55-73.

Julianty, A., Ramdhani, D., Pradana, J., & Mulyana, A. (2023). Esensi Ekstrakurikuler Angklung di SD Darul Hikam 2 Sebagai Upaya Mempertahankan Eksistensi Budaya Indonesia di Tengah Arus Globalisasi. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1 (6), 298-304.

Karuru, P. (2017). Pentingnya Kajian Pustaka dalam Penelitian. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 2 (1), 1-9.

Kemabara, M., Rozak, R. W., Hadian, V., Nugraha, D., Islami , M. F., & Parhan, M. (2021). Perilaku Sunda sebagai Entitas Karakter Kebangsaan yang Terancam Hilang. Jurnal Studi Budaya Nusantara, 5 (1), 13-26.

Khatrunada, S., & Alam, G. (2019). Diplomasi Budaya Indonesia melalui International Gamelan Festival 2018 di Solo. Padjajaran Journal of International Relations (PADJIR), 1 (2), 104-121.

Kurniawaty, I., Dahliyana, A., & Faiz, A. (2021). Kearifan Lokal Sunda dalam Kegiatan Rebo Nyunda dan Potensinya untuk Tujuan Wisata Pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3 (6), 5035-5042.

Mansur, N. (2012). Urgensi Kurikulum Muatan Lokal dalam Pendidikan. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13 (1), 68-79.

Mulasi, S. (2020). Dampak Perkembangan Budaya Modern terhadap Eksistensi Budaya Lokal di Aceh. BIDAYAH: Jurnal Studi-Studi Keislaman, 11 (2), 201-211.

Mutia, U. (2023). Evaluasi Implementasi Kurikulum Muatan Lokal SMP di Kota Pontianak. Jurnal Sustainable, 6 (2), 360-368.

Nahak, H. M. (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia di Era Globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5 (1), 165-176.

Nazir, M. (2008). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rolisa, S., & Karawati, U. (2021). Pembelajaran Pupuh Raehan pada Kegiatan Ekstrakurikuler Paduan Suara di SMP Negeri 6 Cimahi. (SWARA) Jurnal Antalogi Pendidikan Musik, 1 (3), 54-58.

Safitri, D., Wakih, A., & Pratama, F. (2023). Analisis Kegiatan Ekstrakurikuler Pencak Silat dalam Mengembangkan Nilai-Nilai Karakter Siswa di SD Negeri Giriwangi. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2 (3), 148-158.

Salma, Y., Mangkuwibawa , H., & Rohmah, S. (2023). Program Literasi Budaya Sunda di MI Miftahul Ulum Kecamatan Cijulang Kabupaten Pangandaran. METODIK DIDAKTIK Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 18 (2), 21-36.

Saputri, N., & Sa'adah, N. (2021). Pengembangan Minat dan Bakat Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Taujihat: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2 (2), 172-187.

Setyawati, Y., Septiani, Q., Ningrum, R., & Hidayah, R. (2021). Imbas Negatif Globalisasi Terhadap pendidikan di Indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 5 (2), 306-315.

Sudarwan, D. (2008). Visi Baru Manajemen Sekolah. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Sumiyati. (2010). Minat Siswa dalam Kurikulum Muatan Lokal. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16 (2), 172-185.

Published
2024-07-31
How to Cite
Adela, D., & Al- Akmam, M. (2024). Upaya Pelestarian Budaya Sunda di Sekolah Dasar . Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 6(2), 191-198. https://doi.org/10.52005/belaindika.v6i2.153