Implementasi Nilai Pancasila dalam Etika Komunikasi pada Calon Guru Profesional sebagai Fasilitator

  • Natalia Syafitri Br Marpaung Universitas Sumatera Utara
  • Syafruddin Pohan Universitas Sumatera Utara
  • Adelina Br Marpaung Universitas Sumatera Utara
  • Anna Safitri Universitas Sumatera Utara

Abstract

Discussion related to communication ethichs is very urgent in determining the wight and quality of a communication or interaction process carried out both individually and by the people of a nation. This paper examines the related procedural dan substantial values that underlie the ethics of Indonesian communication based on Pancasila. This paper is purely a literature study with qualitative methods where the main data source is obtained from books or literature that discussed the value of Pancasila. therefore, this study is expected can inspire Indonesian peple to build a civilized communication style in the face of changing times which is effected by the communication media industry revolution.

References

A. Safitri and D. A. Dewi, “Implementasi Nilai-Nilai Pancasila sebagai Pedoman Generasi Milenial dalam Bersikap di Media Sosial,” EduPsyCouns J. Educ. Psychol. Couns., vol. 3, no. 1, pp. 78–87, Mar. 2021, Accessed: Nov. 01, 2023. [Online]. Available: https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/1301

U. Hasanah, “Implementasi nilai-nilai Pancasila di kalangan generasi millenial untuk membendung diri dari dampak negatif revolusi indutri 4.0,” Pedagog. J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 8, no. 1, pp. 52–59, Jan. 2021, doi: 10.51747/JP.V8I1.705.

W. L. Hardika, F. B. Alwan, and I. Nur Rahman, “Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Upaya Pembangunan Karakter Bangsa,” Untirta Civ. Educ. J., vol. 1, no. 2, pp. 185–198, Dec. 2016, doi: 10.30870/UCEJ.V1I2.1890.

N. R. W. Astuti and D. A. Dewi, “Pentingnya Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Menghadapi Perkembangan IPTEK,” EduPsyCouns J. Educ. Psychol. Couns., vol. 3, no. 1, pp. 41–49, Mar. 2021, Accessed: Nov. 01, 2023. [Online]. Available: https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/1263

A. Dyah Permata and A. Dewi, “Membangun Perilaku Berkeadaban Bagi Siswa Dalam Bermedia Sosial Sebagai Implementasi Nilai-Nilai Pancasila,” Cive J. Penelit. Pendidik. Pancasila dan Kewarganegaraan, vol. 1, no. 5, pp. 134–141, May 2021, doi: 10.56393/DECIVE.V1I5.228.

A. Shakila Meisa Putri, R. Setiawati, and H. Widodo, “Implementasi Nilai Pancasila Pada Generasi Z,” J. Eval. dan Pembelajaran, vol. 4, no. 1, pp. 17–24, Mar. 2022, doi: 10.52647/JEP.V4I1.35.

A. Sulianti, Y. Efendi, and H. Sa’diyah, “Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Lembaga Pendidikan,” JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), vol. 5, no. 1, pp. 54–65, Mar. 2020, doi: 10.24269/JPK.V5.N1.2020.PP54-65.

R. Yuniar, “Nilai-nilai Pancasila sebagai Inspirasi Seni Kajian Performance Studies dalam perspektif Komunikasi,” Indones. J. Perform. Arts Educ., vol. 1, no. 2, pp. 1–11, Jul. 2021, doi: 10.24821/IJOPAED.V1I2.5342.

M. Isnaini, I. Bidin, B. Wahyu Susanto, and I. Hudi, “Implementasi Nilai Pancasila Sebagai Upaya Penanaman Pendidikan Karakter pada Siswa Sekolah Dasar,” Cive J. Penelit. Pendidik. Pancasila dan Kewarganegaraan, vol. 1, no. 3, pp. 79–85, Apr. 2021, doi: 10.56393/DECIVE.V1I3.226.

M. Isnaini, I. Bidin, B. Wahyu Susanto, and I. Hudi, “Pendidikan Karakter Religius Dalam Pembelajaran Pancasila dan Kewirausahaan Pada Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT,” J. Educ., vol. 5, no. 4, pp. 11539–11546, Mar. 2023, Accessed: Nov. 01, 2023. [Online]. Available: https://www.jonedu.org/index.php/joe/article/view/2101

M. Isnaini, I. Bidin, B. Wahyu Susanto, and I. Hudi, “Meningkatkan Mutu Peserta Didik Melalui Pengimplementasian Nilai-Nilai Pancasila Dalam Bingkai Bhineka Tunggal Ika,” J. Adijaya Multidisplin, vol. 1, no. 01, pp. 64–75, Jan. 2023, Accessed: Nov. 01, 2023. [Online]. Available: https://e-journal.naureendigition.com/index.php/jam/article/view/102

R. Ashifa and D. Anggraeni Dewi, “Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Strategi Pembangunan Karakter Bangsa Di Era Globalisasi,” Acad. Educ. J., vol. 12, no. 2, pp. 215–226, Jul. 2021, doi: 10.47200/AOEJ.V12I2.682.

F. Hibatullah, M. Arsyadi, and A. Fazri, “Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Program Pendidikan Profesi Guru (PPG) Prajabatan,” J. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 8631–8643, Sep. 2023, doi: 10.31004/JOE.V6I1.4332.

S. Malini, & Dinie, and A. Dewi, “Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Upaya Pembangunan Karakter Bangsa Di Era Globalisasi Modern,” J. Kewarganegaraan, vol. 6, no. 1, pp. 1032–1038, May 2022, doi: 10.31316/JK.V6I1.2668.

H. Risdiany, D. Dinie, A. Dewi, and I. Artikel, “Penguatan Karakter Bangsa Sebagai Implementasi Nilai-Nilai Pancasila,” J. Pendidik. Indones., vol. 2, no. 04, pp. 696–711, Apr. 2021, doi: 10.59141/JAPENDI.V2I04.140.

Published
2023-11-30
How to Cite
Br Marpaung, N. S., Pohan, S., Br Marpaung, A., & Safitri, A. (2023). Implementasi Nilai Pancasila dalam Etika Komunikasi pada Calon Guru Profesional sebagai Fasilitator. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 5(3), 79 - 84. https://doi.org/10.52005/belaindika.v5i2.122